tirsdag den 30. juli 2013

Hvor blev vores regn af?

Tordenskyer over Have nr. 18
Det buldrede og bragede, skyerne trak op og vinden tog til, men der kom ingen regn til Have nr. 18. Selv ikke sidst på aftenen var der faldet en lille byge over havekolonien. Nu havde jeg ellers lige håbet... Men så må man jo bare vande lidt selv.

Jeg har brugt det meste af min have-tid i dag på at fjerne ukrudt. Jeg har været på jagt over hele haven efter frøbærende ukrudt, og det var ikke småting, som jeg fandt. Det er lidt pinligt at ukrudtet nu står så højt, at det når at sætte frø. Min kompost bliver en giftig blanding til næste år. Jeg må tænke nøje over hvor den spredes, og væbne mig med stor omhu, så jeg får luget alt det nye væk, før det igen sætter frø. Ikke særlig smart, men helt nødvendigt.

Bag huset mellem pileplanterne stor en stor gruppe rejnfan. Egentlig er de ganske kønne med deres gule knapper på lange grønne standere, men det er vist ikke til at forsvare at lade dem stå, når nu naboen holder sin have så fin fri for ukrudt. Desværre lugter de virkelig hæsligt, når man rører ved dem, og jeg kan ikke fordrage at få det stads på fingrene. Det var lidt svært at undgå, men nu er de fleste af dem klippet op og lagt på kompostbunken. Jeg må vist være lidt mere opmærksom på dem, så de ikke bliver helt så store en anden gang.

Foran mit drivhus findes til højre for døren et lille bed, som særligt er fint om foråret. På den anden side af døren har der længe stået en lille håndfuld mislykkede krukker. Jeg har forsøgt mig med tulipaner og andre løgplanter, men det duer bare ikke, og resultatet af mine anstrengelser var en ærgerlig fornemmelse og en flok kedelige potter. Nu har jeg ryddet op i sagerne og plantet en del af planterne fra planteskole om i krukkerne. Pladsen er også blevet forsynet med et lavt bord af en gammel palle med en zinkbakke på. Nu kan planterne stå med våde fusser og pynte foran drivhuset. Jeg håber at der er læ nok til at planterne vil trives. 

Den nye "planteskole"
I en af de store potter har jeg plantet hostaer. Jeg håber at de med tiden vil vokse til og fylde krukken helt op. Jeg kan godt lide, når planterne dækker helt og ser frodige ud. Sådan skulle dette lille projekt gerne ende. Nu må vi se... Min krukke-erfaring er jo ikke for imponerende.

Hostaer i krukke
Endelig fangede jeg en sommerfugl på sommerfuglebusken. Det var ikke en af de mest imponerende, men alligevel.

Sommerfugl på sommerfuglebusken
Selv om bønnerne stadig ikke er nået helt til tops på tipien, har de allerede sat de første bælge nede for neden. Jeg opdagede det, da jeg vandede i dag, og mon ikke vand er lige hvad der skal til, nu hvor varmen for alvor har holdt sit indtog. Det vil jeg forsøge mig med, for der skulle jo gerne kunne leges gemmer i tipien.

Bønner på bønne-tipien
Bønner på bønne-tipi
I drivhuset er der blevet vandet igennem i dag. Vandstanden var lav i plantekasserne, og det var længe siden at der blev gødet. Nu er der vandet, klippet, gødet og bundet op. Tomatplanterne bærer godt, og vi nyder dagligt røde tomater. Snart kommer de gule også med. Agurkeplanterne bærer stadig godt, selv om det ikke er lige så imponerende, som tidligere. Nu har de gået et par ekstra snore at klatre på, så mon ikke de fortsat vil forsyne os med fine agurker.

Agurker
Tomater i drivhuset
Hvis det ikke snart begynder at regne her i nabolaget, går det vist helt galt i min lille have. Selv græsset begynder at give op nu, og vi står over for hele to ulige datoer i træk, hvor jeg ikke må vande. Vejrmeldingen taler om byger i morgen, ja måske allerede i nat. Det gjorde den også i går, så min tillid er stærkt dalende, og det endda fra et meget lavt udgangspunkt. Hvad skal der til? Regndans?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...