lørdag den 1. juni 2013

Første spadestik til bønne-tipien

Første etape af bønne-tipien er netop afsluttet. Jeg nåede så langt som halvvejs, så slog kræfterne ikke til til mere. Det er en drøj tørn at grave tørv op, også selv om plænen ikke er mere end et par år gammel. Der skal være et trekantet bed på begge sider af tipien, og nu er det ene altså gravet. Jeg har blandet et læs kompost i bedet, og plantet det til med georginer og tagetes. Det skal være "mit" bed. På den anden side af tipien skal Esther have et bed. Der skal hun blandt andet have sin solsikker. 

Esther planter tagetes i det ene tipi-bed.
Måske undrer du dig over at der ikke er nogen tipi at se. Det skyldes at jeg endnu ikke har fået fat på de kæppe, som jeg skal bruge som stativ for stangbønnerne. Jeg har faktisk allerede plantet de første bønner i bedet. De må klarer sig uden stativ lidt endnu. Jeg håber at få lov til at høste nogle af hassel-stokkene i Hennings have. Ellers må jeg ud og finde en anden krat-ejer, som vil slippe en stak lange stokke.

Det første tipi-bed med georginer og tagetes.
Planen er at grave den anden halvdel af bedet ud i morgen. Jeg vil gerne have planterne i jorden, for de trænger altså til mere plads end de små potter, som de står i nu. Lige nu står solsikker og mexsikanske solblomster i potter. De ser ikke så imponerende ud, men måske kan lidt bedre forhold give dem nyt mod på livet. Det håber jeg, for de skulle gerne kunne fylde bedet godt ud. Ikke noget med planter, som står og råber til hinanden. Jeg har også planer om en totempæl. Nu må vi se.

Plan over bønne-tipi-projektet
Fortsættelse følger...

2 kommentarer:

  1. jeg glæder mig til at følge projektet!

    SvarSlet
  2. Jeg synes det tegner til at blive et forunderligt projekt med en stor portion haveglæde og børnebegejstring:0). Helt skønt når ungerne også kan opleve hvor skønt det er at kunne skabe haveoplevelser. Glæder mig til at se det hele gro op - og mon ikke de kæppe nok snart bliver fundet...?

    SKØN dag fra Katinka

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...