onsdag den 1. maj 2013

Forår i Have nr. 1

Jeg bruger ikke så meget tid på Have nr. 1. Selv om den ligger lige uden for min havedør, får den ikke ret meget opmærksomhed. En gang imellem går jeg dog i krig med det lille staudebed, terrassen eller græsplænen. I går var jeg der ude, for at befri stauder og løgplanter fra krybende græs-ukrudt. Frem fra tæppet af græs, kom disse skønheder. Jeg har fotograferet dem med mit nye kamera, og jeg er endnu ikke helt fortrolig med det. Jeg er nogenlunde tilfreds med resultatet, både af havearbejdet og fotograferingen.

Vibeæg
Jeg har en lille lodden løvefod i min have. Den ligner sin storebror, som jeg har som bunddække under roserne i kolonihaven. Denne lille udgave er så fin, og har klaret vinteren flot. Den står i en kraftig tue, og giver mig håb om at den en dag kan deles og blive til flere. Endnu har jeg ikke oplevet at den har spredt sig, lige som den store gør. Desværre. Jeg kunne ellers godt tænke mig en helt flok, som kunne kante bedet på en fin måde.

Lille lodden løvefod, Alchemilla erythopoda
I flere år har jeg forsøgt at bekæmpe alle de planter, som prøvede at flytte ind på terrassen. Sidste år gav jeg efter, og lod denne skovranke få lov til at vokse op. Den fik et stativ, og blog flot og stor. I år har den lagt kraftigt fra land igen, og denne gang får den lov til at slynge sig op af et gammelt trappegitter. Godwin hjalp mig med at få det stablet op og sat fast. Selv døjede jeg med et kraftigt hold i ryggen, så det var fint, at han kunne træde til.

Skovranke midt på terrassen
Da jeg tog billedet, kunne jeg konstaterer at ikke kun skovranken trives imellem fliserne. Myrerne har også holdt deres indtog under fliserne. Det kommer jeg nok til at gøre noget ved, for de er for irriterende for os alle sammen.

Når ryggen bliver god igen, vil jeg gøre arbejdet med bedet færdigt, og så skal der ryddes grundigt op i rodet i haven. Det skal blive godt at få lidt skik på nærområdet.

6 kommentarer:

  1. God bedring med ryggen - den slags problemer kender jeg alt til... :(

    SvarSlet
  2. God bedring! Skovranken bliver da fin på terrassen. Det er godt med noget liv mellem stenene, synes jeg :-)

    SvarSlet
  3. Lodden løvefod har jeg mange af, så du skal ikke mangle, jeg sender gerne til dig, hvis du betaler portoen.
    God bedring med ryggen.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak for tilbudet. Den almindelige lodne løvefod har jeg selv i overflod. Den jeg har her hjemme, er den lille variant. Har du også den på lager?

      Slet
  4. Det er vist den helt almindelige jeg har, den breder sig som bare pokker, så det er nok den samme som din overflod :) Den anden kan jeg desværre ikke klare. På billedet ser de ens ud, men det er de nok ikke.

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...