onsdag den 26. december 2012

Julevisit i kolonihaven

Lygte. Præmie i HAVEFOLKETs kalenderkonkurrence.
Det er ikke blevet til mange besøg i kolonihaven i december måned. Der har været travlhed på mange andre fronter, og selv om hele huset ikke prydes af myriader af nisser, så har julerierne alligevel krævet deres del af tiden. Nu indtræder julefreden for alvor, og der er ikke flere aftaler i kalenderen før til nytår. Det betyder at jeg skal indhente alle mulige forsømmelser, der iblandt besøget i haven.

Når man har kolonihave, ser man ikke så meget på haven om vinteren, og min er heller ikke indrettet til at være særlig hyggelig på denne årstid. Æbletræerne, som danner hække og skærmer af om sommeren, står nu næsten nøgne og skjuler intet. Bedene i køkkenhaven ligger hen med jorddække, og ser helt trøstesløse ud, og alle løse genstande er sat væk, for ikke at blive ført med vinden og volde skade på drivhuset. Haven er slet ikke sig selv, men jeg ser spor af at andre bruger den. Æblerne, som jeg lod sidde til fuglene, bliver netop nu spist op. Der er spor af gnavere, som hygger sig med en bunke rodfrugter, som jeg har lagt ud, og alle steder kan man se spor af mikrolivet på arbejde. Jeg er sikker på at haven til foråret igen vil ligne sig selv, og jeg glæder mig lidt allerede.

I kolonihavehuset, som jeg jo har store planer om at fikse op til sommer, er det nu tydeligt at en del af taget er utæt. Jeg må nok finde en handymand, som kan hjælpe mig med at løse det problem, når vejret bliver til det. Ellers ser det fint ud i huset, og i dag har jeg sat et par af mine julegaver op. Min mor havde virkelig været ude at shoppe, og nu er min første amagerhylde sat op. På den står den smule nips, som jeg har. Med tiden ville jeg gerne have flere og gerne større amagerhylder. Det er skørt og kitsch på den helt rigtige kolonihaveagtige måde.

HAVEFOLKET har jeg været så heldig at vinde en af årets mange fine kalendergaver. Den røde lygte hænger nu i vinduet. Måske er det ikke en holdbar placering, og nu hvor jeg skriver det, kan jeg høre at det lyder helt forkert. Til gengæld ser det rigtig hyggeligt ud, så den får lov til at hænge lidt endnu.

Ud over de nævnte sager til selve kolonihavehuset, var jeg også så heldig at modtage en meget flot havebog; Hemmelige haver af Claus Dalby. Den har jeg tænkt mig at bruge de lange mørke vinteraftner på at studere. Samtidig vil jeg drømme havedrømme og lægge planer for alt det skønne, som skal ske i Have nr. 18, når dagene igen bliver lange og lyse og temperaturerne taler til både mig og mine afrikanske unger. Ingen af os bryder os om kulde og vådt vejr, så det bliver kun til korte besøg i en rum tide endnu.

Lad mig udnytte anledningen til at ønske dig et godt og velsignet nytår! Jeg glæder mig til at skrive og læse med i det kommende år. Tak fordi du kiggede forbi, og en særlig tak skal du have, hvis du er en af de mange, som har efterladt en hyggelig kommentar i år. Det sætter jeg virkelig stor pris på.

Den første kop i mit "nye" blandede kolonihavestel. En julegave fra mor.

5 kommentarer:

  1. Tillykke med gevinsterne. Glædelig jul og godt nytår og på "gensyn" på bloggene :)

    SvarSlet
  2. Skønt med gode julegaver til kolonihaven. Og lampen ser da fin ud i vinduet - så lad den da endelig hænge der.
    Rigtig godt nytår til dig Rikke, jeg håber foråret kommer hurtigt for du er ikke den eneste der længes efter sol og varme.
    Mange hilsner
    Trine

    SvarSlet
  3. Jeg kan godt forestille mig at der skal noget ekstraordinært til at trække dig i kolonihaven lige nu. Det havde pyntet med lidt sne også i min have, hvor jeg ikke fik verfet bladene ind i bedene.
    Rigtig godt nytår til dig Rikke og den skønne Esther, jeg får ikke så ofte lagt kommentar, men følger med i jeres kolonihaveliv:-)
    Koppen er jeg helt vild med.

    SvarSlet
  4. Tak for de søde hilsner. Og godt nytår!

    SvarSlet
  5. Jeg vil ønske dig og din familie et godt og lykkebringende nytår.
    Fin julegave fra din mor.
    Lygten er smuk.
    Tak for kigget.

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...