lørdag den 27. oktober 2012

Frostvejr og knolde

Et lille udsnit af mit georgine-katalog
I nat har det været frostvejr lige her hos os. Jeg har allerede skrabet is på bilen en enkelt gang i år, men den dag gik frosten ikke ud over haven. Her til morgen var der rim på hække og tage i hele kvarteret, og mine georginer var tydelig mærket af kulden. Heldigvis blev frosten erstattet af en flot solskinseftermiddag, så jeg tog i haven.

Jeg har tidligere lavet fine små skilte til alle knoldene, så det var ikke det store problem at få gravet op og pakket ned. Jeg har sorteret min knolde efter størrelse på planterne. I år havde jeg ikke så godt overblik over størrelserne, så det var ikke alle planter, som fik lige gode pladser. Til næste år ved jeg nogenlunde hvem der skal stå forrest og bagerst i bedet, og jeg håber at det vil hjælpe lidt, når der skal plantes ud.

I kælderen står der nu 3 kurve med knolde; små , mellem og store planter. Når de er tørret lidt, vil jeg forsøge at lirke lidt mere jord af dem inden de pakkes væk for vinteren. De skal stå i kurve og kasser med avispapir i kælderen. Der havde jeg godt held med sidste år.

Jeg har efterhånden lært mine planter lidt at kende, og jeg kan nu begynde at ønske mig nye, som kan supplerer samlingen. Til næste år vil jeg forsøge at finde en mellemstor plante med ponpon-blomster. De må meget gerne være hvide, lilla eller måske rosa. Der plejer at være et flot udvalg, når foråret nærmer sig.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...