torsdag den 28. juni 2012

En arbejdsom sommerdag

Havegang
Jeg har været i haven næsten hele dagen. Vejrudsigten varslede en fin sommerdag med op imod 20 grader og let overskyet til sol. Det er lige sådan et vejr, som jeg elsker at være ude i, så jeg tog tidligt afsted. Jeg har haft flere opgaver på lager, og i dag tog jeg mig sammen til at ordne min havegang, som var kommet til at se temmelig broget ud. Jeg er ikke så flink til at skuffe den, og veksler imellem at ville have den grøn eller grå. Hvis den skal være grøn, er det ikke nok at lade den vokse til, og derfor har jeg nu fjernet alt græs og ukrudt fra stien, og den ser rigtig fin ud. Min erfaring siger mig at det ikke holder så længe, men det skal ikke forhindre mig i at nyde den lige nu. Det pyntede faktisk en del at får den luget, og jeg kan godt se at det klæder min have med lidt mere fokus på orden. Det vil jeg skrive mig bag øret.


Majsbed
Lige for tiden er jeg vældig glad for min køkkenhave. Det hele ser ud til at trives og vokser godt. Jeg har allerede høstet spinat og kartofler, og der går ikke så lang tid for jeg kan tage de første løg. Bønnerne er først lige kommet i jorden, så der er stadig god tid til høst. Alligevel hygger jeg mig med at se dem klatre op i stativet. I majsbedet står mine makedonske majs. Jeg er virkelig spændt på at se dem vokse til. Hvis du tænker at de ser lidt lave ud, så har du helt ret. Det er en lav sort, som skulle sætte store kolber. Nu må vi se hvordan det kommer til at gå. Det kan næsten kun blive bedre end sidste år, som var et elendigt majsår i have nr. 18.

Blomsterhaven
I blomsterhaven står de små georginer i fuld flor nu. De blomstre mindst lige så flot som sidste år, hvor jeg købte dem til altankasserne. Jeg har mistet en enkelt plante i vinter, men resten gror så fint, at jeg bestemt satser på at beholde dem i mange år fremover. 

I kastanjehegnet vokser lathyrus. Planterne havde en lidt langsom start, men nu har de godt fat, og ser ud til at trives. Der er endnu ikke blomster i dem, og de har brug for en del hjælp til at klatre i hegnet, men dem som er kommet godt igang, klarer sig selv og ser rigtig godt ud. Resten skal nok komme efter det, og selv om det ser lidt tilfældigt ud, skal det nok blive flot.

Køkkenhave
Køkkenhaven med sine 5 bede virker rigtig godt for mig. Jeg kan godt lide den orden det giver mig, og det er let at holde bedene. Jeg synes at det er sjovt at se hvor forskelige bedene er blevet. Det er en fornøjelse at arbejde med jorden, som allerede nu er løs og let at dyrke. Fremover skal den beriges med grøngødning og kompost, og med tiden vil bedene blive endnu bedre. Jeg tror at jeg vil lægge grus på stierne imellem bedene, når jeg får tid og overskud til det. Det er ikke nogen fordel at stierne er alt for dybe i fordel til bedene. Ved voldsom regn kan jorden fra bedene skride ned på stierne, og det var jo ikke meningen.

Det var en rigtig travl dag i haven i dag. Min nabo var der med barnebarnet, en stor og meget hjælpsom dreng, som var flink til at trække liv i generatoren, så jeg kunne klippet hækken færdig. Det er skønt med havearbejde, som giver et øjeblikkeligt flot resultat. Min bagbo var også i haven. De har anlagt en lille græsplæne i deres have i år, og den trængte til at blive slået. Sammen med græsset var også vokset en del ukrudt op, så jeg tog motorklipperen med ind, og fik sat lidt skik på plænen. Det er godt at kunne hjælpe hinanden, og jeg synes at jeg får så meget af folkene omkring mig, at jeg gerne giver tilbage, så der bliver balance i det store regnskab. Det var iøvrigt også rigtig hyggeligt at få tid til en god snak med både nabo og bagbo. 

Med stien skuffet, plænen slået, drivhuset vandet og hækken klippet kunne jeg tage hjem med god samvittighed. Jeg har fået udrettet en hel del, og glæder mig til at komme igang igen i morgen. Jeg håber på at vejret byder på mere fra samme skuffe.

Published with Blogger-droid v2.0.2

1 kommentar:

  1. Jeg er stadig imponeret over den smukke urte-og prydhave ;-)

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...