onsdag den 20. juni 2012

Køkkenhave og kolonihavehus

Nymalet hus med blomsterkasser

Nu er mit hus malet over det hele. I dag har jeg malet gavlen ind mod naboen, og selv om den godt kan bruge en omgang til, så stiller jeg mig nu tilfreds, og lægger penslen væk. Jeg fejrede bedriften med at sætte den sidste blomsterkasse op. Det ser da meget godt ud, hvis jeg skal sige det selv.

Forleden forsøgte en ven til min nabo at hjælpe mig med at fjerne den vognstang, som stadig sidder på mit hus. Det lyder ikke som det store projekt, men det har vist sig at være temmelig svært at få bolten løs. Han forsøgte sig med varme, men lige meget hjalp det, og bolten holdt stand. Senere kom en anden kolonist forbi. Han lod sig også udfordre, og lovede at komme forbi med en vinkelsliber og en generator og fjerne problembarnet. Det er altid lidt kompliceret med værktøj, for vi har ikke el i kolonien. Jeg glæder mig til at stangen bliver fjernet, for den er tilsyneladende et irritationsmoment for enkelt af de andre kolonister, og det kan vi ikke have.

Køkkenhaven efter en ordentlig overhaling
Køkkenhaven har længe trængt til en kærlig hånd. Jeg har forsømt den lidt til fordel for et beskæftigelseskursus. Nu har regnen sat rigtig godt gang i væksten, og ukrudtet havde taget totalt overhånd. Jeg gik igang med projektet for et par dage siden, og nu har jeg været igennem alle bedene. Det var hårdt tiltrængt, og jeg kan ikke udelukke at det er gået lidt ud over afgrøderne, som har stået alt for klemt. Der er stadig nok at gøre i bedene, og det føles godt at man nu faktisk kan finde afgrøderne.

Køkkenhaven med dild som ukrudt
Jeg har dild som ukrudt i hele køkkenhaven. Det er lidt surt, men sådan blev det altså i år. Jeg har nu lært ikke at komposterer dild-skærme i fremtiden. I køkkenhaven har jeg faktisk også sået en række med dild. Jeg kan ikke kende dem fra de uønskede planter, og da mine forårsløg ikke rigtig er kommet, lader jeg dilden få pladsen, og husker mig selv på at høste i tide.

Nyplantet bed med græskar og bønner
Jeg har faktisk allerede en gang sået græskar i bedet, men de klarede ikke den kolde forsommer, og kom aldrig op. Nu forsøger jeg mig igen, denne gang med planter, som har begyndt deres tilværelse i drivhuset. Jeg håber at de vil klare udplantningen, og hurtigt tage fat på at vokse. Vi har nemlig en græskar-konkurrence i kolonihaveforeningen i år, og jeg vil gerne være med. Jeg har også plantet en enkelt plante på kompostbunken. Det havde jeg held med sidste år, så nu forsøger jeg igen. Denne gang har jeg plantet kæmpegræskar. Jeg har hørt at de godt kan lide kompost. 

Også i år vil jeg forsøge mig med bønner. Sidste år tog det lidt overhånd, og jeg såede rigtig mange sorter. I år har jeg kun en slags, for min erfaring siger mig at vi kun spiser de friske grønne bønner. Jeg har fået hegn til tårnet fra en nabo, og jeg glæder mig til at planterne vokser til og indtager det. Lige nu pynter det ikke, men det skal nok blive fint. I forgrunden ses hirse. Jeg forsøger mig med at dyrke foder til vores undulater. Det er mest for sjovt, for de er ikke så dyre at fodre på, men man vil jo gerne være selvforsynende, selv om det kun er i det små.

Published with Blogger-droid v2.0.2

2 kommentarer:

  1. Lækkert når det hele lige får en overhaling og man føler sig nogenlunde lige med - for en stund ;o)

    SvarSlet
  2. Hvor ser det skønt ud, og sikke et flot hus du har fået dig ;-)
    Glæder mig til at følge din blog...god søndag

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...