onsdag den 4. april 2012

Nyt aspargesbed

Aspargesbed
I går konstaterede jeg at der var vækst i mange af mine små aspargesplanter. De har stået i potter siden sidste år, og jeg var faktisk meget i tvivl om de havde overlevet vinteren. Heldigvis var mange af dem spiret frem allerede, og jeg gætter på at flere af planterne kommer frem ganske snart.

Min store omlægning af køkkenhaven begynder at tage form, og i dag har jeg gjort aspargesbedet færdigt. Det krævede en smule opmåling og lidt gravearbejde, men så har jeg også fået mig et fint bed. Jeg forbedrede jorden en smule med et læs kompost fra min kompostkasse. Den skal tømmes helt og flyttes, for den står lidt dumt i forhold til mit nye hus. Som man kan se på billedet, skal den i fremtiden stå i køkkenhaven, hvor det meste af indholdet jo også produceres. Det var ikke noget problem at finde fine aspargesplanter nok i min lille planteskole til at plante 2 rækker til, og nu glæder jeg mig bare til at de kommer rigtig op. Jeg regner ikke med at kunne høste før om et par år, men det betyder ikke så meget. Det er sjovt at vide at jeg har dyrket planterne selv helt fra frøstadiet.

Jeg mangler stadig at anlægge 4 bede i køkkenhaven. Jeg tager det lid ad gangen, og skal nok nå det hele inden varmen for alvor kommer. Min genbo, som stammer fra Makedonien, tilbød mig majs-frø. Han fortalte at han har hentet en lav sort med store kolber. Det lyder lige som noget for mig. Jeg er træt af majs, som vælter i vinden, og skader andre afgrøder i køkkenhaven. Jeg tror at jeg vil forsøge mig med hans lave sort, og se om det virker. Jeg har tidligere haft gode erfaringer med hvide majs fra Makedonien, så mon ikke også disse vil trives hos mig.

Published with Blogger-droid v2.0.2

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...