søndag den 1. august 2010

Tilbage efter ferie

Efter en uge på Sommerkonference i Kolding er vi nu tilbage i Sorø. Idag gjorde Esther og jeg den første tur til havekolonien,og sikke det hele er vokset. Alt er skudt i vejret eller kravlet længere væk eller op. Esther futtede selv rund i haven, og hvor blev hun dog dejlig beskidt. Hun er især begejstret for vandet i den sorte balje, og jeg var flere gange efter hende, så hun ikke faldt i den. Hun prøvesmagte også årets høst af gulerødder, men var vist ikke imponeret. Jeg tager en håndfuld med hjem til ham den store. Måske vil han hjælpe med at spise dem.



Her en lille update på afgrøderne. Græskarplanterne sætter græskar af alle størrelser for tiden. Jeg har forskellige sorter, og forventer derfor et bredt udvalg af græskar. Lige nu findes de i størrelserne hønseæg, knytnæve og håndbold. Planterne har efterhånden helt overtaget pileplantagen, og flere pil er blevet omklamret af lange klatretråde.

Selv om jeg ikke havde forventet det store af mine melonplanter på friland, så ser det faktisk ud til at der kommer en vandmelon ud af alle anstrengelserne. En fin melon på størrelse med en knytnæve gemmer sig under bladene. Med lidt held og godt vejr skal den nok vokse sig stor og fin. Jeg glæder mig meget. Måske gemmer der sig flere meloner under alle bladene. Det er ikke let at se lige nu.

Idag har jeg for første gang høstet rigtigt i køkkenhaven. Jeg har en spand med gode sager med hjem. Den indeholdet kartofler, ærter, bønner, dild og gulerødder. Jeg glæder mig helt til at lave aftensmad af egen avl.

Selv om græsplænen stadig ikke er af golf-kvalitet, så er den efterhånden så grøn, at den kan kaldes en plæne. Jeg valgte at lue den, selv om jeg derved rev lidt græs op. Der var alt for mange store ukrudtsplanter, og jeg rykkede dem forsigtigt op for at give plads til græsset. Jeg må nok efterså lidt græs, både der hvor jeg har forstyrret, og der hvor der er bare pletter efter tørken. Med tiden skal det nok blive godt.

Blomsterne i haven har nok ikke fået så meget af min opmærksomhed, som køkkenhaven og drivhuset. Alligevel trives de, og nu ser der rigtig fint ud. Morgenfruer, mamelukærmer og tallerkensmækkere blomstre flot for tiden. Snart kommer også solsikkerne med. Det er sjovt med blomster, og jeg vil nok gøre lidt mere ud af det til næste år. Idag har jeg klippet frøstande af alle morgenfruerne i køkkenhaven. Jeg ved at de er slemme til at selvså, og jeg ønsker dem jo ikke som ukrudt. Måske vil jeg forsøge at gemme frø til næste år.

I den kommende uge skal jeg pusle om haven. På lørdag er der havevandring med vurdering af haverne i kolonien. Jeg kan desværre ikke slev deltage, men jeg tror at man kigger på min have alligevel, så den skal se så pæn ud som muligt. Jeg forventer ikke nogen præmie, men det må jo gerne se lidt godt ud alligevel.

PS. Det er nu muligt at komme med en reaktion ved simpel afkrydsning. Slå dig endelig løs. Tak!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...