onsdag den 16. april 2014

Påske-onsdag...

Ja, jeg ved jo godt at det er der ikke noget der hedder, men det er onsdag i påskeferine, så...

Esther og jeg har været i haven igen. I dag bevæbnet med madpakker og en stor flaske PepsiMax, så man ikke behøver at køre hjem, når sulten melder sig.

Frugtbuske i køkkenhaven
I dag har jeg sat den anden række frugtbuske i køkkenhaven. Det bliver til lidt af en plantage efterhånden. Jeg er meget spændt på at se det hele i fuld vækst. Jeg er sikker på at det bliver flot, og hvis jeg er heldig, har buskene ikke lidt for meget ved flytningen, og belønner os med en smule bær allerede i år. I rækken står nu en solbær, en ribs og 2 forskellige stikkelsbær. Den ene busk har jeg flyttet fra bedet i forhaven, så den er nok ikke ret glad for mig lige nu. De andre buske stod i potter, og er sikkert mine venner i dag. For enden af bedet står kraftige planter af både bredbladet- og kruspersille. Der skal vist bare renses lidt ud i de visne blade, og så har jeg mere persille, end jeg kan nå at spise i år. Resten må i fryseren, for det er for godt til at gå til spilde.

Terrassen taget i brug
Efter en vinter som i den grad lavede rod i min have, er det rart at kunne tage de forskellige områder i brug igen. I dag kom turen til terrassen, som skulle ryddes for visne staudetoppe og luges for forårets mest ihærdige ukrudtsplanter. Nu er bænkene og det utrolig grimme bord kommet ud i lyset. Det er dejligt at kunne sidde ude, og selv om både bordet og den grønne bænk kunne trænge til en kærlig hånd, er det skønt at kunne tage dem i brug. Hvert år køber jeg en ny dug til bordet, men i år må jeg vist hellere ofte mig, og skifte bordet helt ud. Det er efterhånden så vakkelvornt, at alt vælter, bare man strejfer bordet. 

På pladsen hvor mit drivhus stod, står de møbler, som tidligere var under glas. Jeg bygger ikke et nyt drivhus, så nu må jeg finde en anden måde at lave et grønt værksted på. Ind til videre har jeg ryddet lidt op og fundet de vigtigste ting frem. Således kunne jeg i dag sætte min lille plantesamling tilbage på zinkbakkerne. De får ikke så fine forhold som tidligere, men det går nok alligevel. Hvis planterne kunne overleve vinteren i det inferno, som foregik i haven, så kan de også tåle at stå ud nu.

Planteværkstedet
Lige nu handler det mest om at finde en god plads at arbejde på, og en måde at indrette sig på, så de planter, som pludselig ikke længere vokser langs med en væg, stadig bliver beskyttet lidt. Hen ad vejen må jeg finde ud af hvilke, som skal flyttes og hvilke, som kan tåle den nye og mere udsatte placering. 

Altankasse
Altankasse
For et par år siden forærede min bror og jeg min gamle momse et par meget flotte kobber-altankasser. Dem passede hun ikke særlig godt, og til sidst forærede hun dem tilbage til mig. Jeg er rigtig glad for dem, for de er utrolig flotte. Desværre er de også umanerlig tunge, så det er ikke sådan lige til at have dem hængende. Derfor står de oftest og pynter op. I år er der plantet stedmoderblomster i dem. Det er resterne fra foreningens åbnings-fest, hvor vi forærede en lille blomst til alle deltagerne. Jeg har plantet begge kasserne til, med meget forskellige farver, og nu skal jeg bare finde en god placering til dem. Som med alt andet i min have, skal der tænkes nyt i år, så de står ikke så smart endnu, men jeg skal nok finde et godt sted til dem.

Rabarber og Esther på cykel
Allerede nu står mine gamle rabarberplanter flotte, og strutter med de imponerende blade. En af det store planter er gået til i vinterens løb, men heldigvis har den efterladt sig et par børn, som nu får lov til at overtage pladsen. Det ser lidt tomt ud, men de skal nok vokse til. Jeg plejer at have rabarber nok til at forsyne både os og naboen så rigeligt. Faktisk har jeg flere venner, som kommer forbi og høster hvert år. Det er skønt at kunne dele ud, og jeg glæder mig altid over, når andre kan bruge det, som jeg har dyrket.

Midt på formiddagen, medens jeg kravlede rundt og klippede græs væk omkring fødderne på bøgehækkene i vores labyrint, kom naboen ind, og tilbød mig at låne en hakke til at fjerne et uønsket vildskud af et kirsebærtræ. Jeg kunne ikke lige overskue projektet, og afslog derfor det fine tilbud. Man skal dog ikke opgive et træ-projekt, når ens nabo er gammel skov-mand, så før jeg havde set mig om, kom Jeppe tilbage med sin meget effektive hakke/økse, og gik i krig med synderen. Det tog ham ikke mange minutter at få hakket den krabat op, og sikke det pyntede. Jeg har før klippet den væk, men stubben stod altid tilbage, og jeg var bange for at den ville ødelægge græsslåmaskinen, hvis jeg overså den. Det problem er nu fjernet, og jeg er meget taknemmelig for hjælpen.

Labyrinten
Jeg ved godt at det er svært at se det på billedet, men jeg har alligevel lyst til at dele det. Vi har en lille labyrint plantet i græsplænen. Det gør det sjovere at være barn, og mere besværligt at slå græs. Især gror græsset imellem hækplanterne altid til, og det kræver en hel del at fjerne det igen. Jeg gør det derfor ikke ret tit, men nu er det jo forår, og så må jeg i krig. Det foregår ved at jeg tager min lille elektriske trimmer og bøjer mig ned over buskene, for at klippe dem fri for græs. Denne gang hjalp Esther mig med at rive høet sammen og læsse det på kompostbunken. Trimmeren klarer ikke hele labyrinten på en opladning, men det gør ikke så meget, for det gør jeg heller ikke. I dag blev det til det lange stykke af den yderste cirkel. Jeg har sat mig for at klippe lidt hver gang jeg er i haven, ind til det hele er fint. Jeg satser på at blive færdig i påsken. Det pynter, og jeg er sikker på at bøgeplanterne er glade for lidt mere luft til de nye blade. Mon de snart springer ud?

Vi kørte tidligt hjem, for sønnen skulle hentes på sin efterskole. Endelig har han også ferie, og selv om han nok ikke kommer med i haven frivilligt, er det dejligt at have ham hjemme igen. Vi kommer i haven igen i morgen, og Esther er allerede meget opsat på, at vi skal sove der ude snart. Jeg tror nu at der kommer til at gå lidt tid før det bliver aktuelt. Vi har ingen form for opvarmning i huset, og der var vist rim i græsset i morges...

4 kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...