fredag den 17. maj 2013

Fredagsvisit

Jeg kom til at køre på planteskole på vej hjem fra arbejde i dag. Ja, jeg bekender at jeg elsker at shoppe planter, og jeg har ikke brug for ret mange undskyldninger, for at stoppe op ved Planteforum, som jeg passerer på min vej hver dag. Dagens undskyldning var indkøb af hyld. Det lyder jo let nok, men jeg har tidligere haft en mørkbladet hyld, og nu har jeg altså besluttet mig for at forsøge en gang til. Den første gik til i vinterkulden, og nu må jeg indkøbe en ny. Desværre havde de slet ikke det, jeg søgte. De havde kun en fligebladet mørk hyld, men det bliver altså en smule for klejn i det for min have, så jeg måtte gå tomhændet. Det vil sige ikke helt tomhændet, for jeg kunne ikke stå for alle de andre fristelser, og gjorde lige et par småindkøb.

Dagens indkøb
Det blev til en bakke salat, 2 bakker persille, en bakke lobelia til altankasserne og en enkelt pelargonie til en krukke. Dertil kommer et brev med hørfrø til bunddække. Det skal nok blive fint, både i køkkenhaven, drivhuset, altankasserne og frugthaven. I pinsen skal der plantes ud, og her er da lidt at starte med. Mon ikke også drivhuset og staudereolen byder på et par småting, som trænger til mere jord under rødderne.
Forleden skrev jeg om mit anemonebed. Nu blomstre de første sommeanemoner, og der er udsigt til en fin blomstring i hele bedet. Gad vide om man kan forlænge blomstringen ved at klippe dem ned. Har du et bud?

Sommeranemoner og høstanemoner
Æbletræerne blomstre, og sikke et flor! Der er tusindvis af blomster og det summer med bier og andre insekter, som lige som jeg nyder træet. Jeg holder mig fra nektar, og de holder sig fra mig; sådan er aftalen, og det fungerer rigtig fint. Blomsterne er ikke til at stå for, og jeg må altså lige dele et enkelt billed.

Æbleblomster
Esther var også med i haven i dag, og hun har udviklet en meget stor forkærlighed for sand og sandlegetøj. Når jeg henter hende i børnehaven, kan jeg altid finde hende i sandkassen, og selv om vores lille sandkasse næsten er helt tømt for sand, elsker hun at lege der. Jeg tror at hun får en ny sæk sand til kassen i pinsen. Det under jeg hende gerne til gengæld for alle de skønne sandkager, som jeg ustandselig må "prøvesmage" for hende.

Esther og sandkassen
Der er udsigt til fint have-vejr i pinsen, og jeg håber at jeg kan overtale ungerne til at b ruge en del af tiden i det grønne. Mon ikke nyt sand og udplantning af solsikker i hvert fald kan lokke Esther med? Det håber jeg.

7 kommentarer:

  1. Krydderurter kan ikke rigtig kaldes shopping, for dem er man jo nødt til at have.

    SvarSlet
  2. Hej Rikke,
    Hvis jeg havde sommeranemoner i min have, ville jeg ikke turde at klippe i dem. Men det er da et forsøg værd :-)
    Hvor er hun sød Esther og dejligt med nye haveindkøb.
    God pinse,
    Kh Mathias

    SvarSlet
  3. Kan godt forstår du fristes :0) Må konstatere at I er langt længere fremme med udspring af æbletræer, syrener, sommeranemoner m.m på Sjælland end her i det jydske....i hvert fald er mit lille smørhul bagud kan jeg se :0)

    Skønt at hun hygger sig i haven din lille Esther...der er ikke noget som sand vand og solrigedage når man er på hendes alder :0)

    God pinse

    SvarSlet
  4. Uha, hvor jeg kender det Rikke. Men tager på planteskolen med et bestemt ormål, eller fordi man har en god undskyldning for at gøre det - og vupti, så kommer der en masse med hjem som slet ikke skulle være der..........Ind i mellem tror jeg det ville være god underholdning hvis man kunne høre den samtale jeg kan føre med mig selv inde i hovedet under besøg på planteskolen. :o) Men fornuftige og absolut nødvendige indkøb du fik gjort i dag.
    Mange hilsner
    Trine

    SvarSlet
    Svar
    1. super hyggeligt og jeg blogger dig

      Slet
  5. Ja planteskoler er herlige, men farlige. Og nu er der jo efterhånden ret store muligheder på www. Ang sommeranemoner, klip, klip, klip. Kun blomsterne, jeg lover dig at sker der noget med dine, så får du af mig, vi har så riiiigeligt og vi har Trine 'til fælles'. Her spreder de sig lystigt i sol, halvskygge og skygge. Også gerne hvis man f.eks tager en spadefuld jord og sætter ovenpå jorden et andet sted i haven. Men de er SÅ smukke at de er tilgivet og de kan jo holdes i ave. Anne Mette

    SvarSlet
  6. Selvom det er sjældent at der er noget positivt ved skæve arbejdstider, er der alligevel lidt. For det meste har planteskolerne jeg passerer til og fra arbejde lukket når jeg kører forbi, for ellers kunne det godt blive nogle dyre ture. Det er svært at holde sig væk, specielt nu hvor der har været så få farver i haven i lang tid, og nu er planteskolerne helt fyldte med farver og dufte.

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...