fredag den 19. april 2013

Kunsten at vande uden vand

Vi har endnu ikke fået vand i kolonihaverne, så jeg må nøjes med vandet, som vinteren igennem har stået i min sorte murerbalje. Den har selvfølgelig været bundfrossen hele vinteren, men nu er den ved at være tom, for jeg henter dagligt en kande fuld. Når man har drivhuset fyldt med potter og bakker, kan man ikke klare sig uden at vande. Selv om vejret ikke har været ret varmt, tørre jorden hurtigt ud, og jeg besøger tit drivhuset med vandkanden. Således også i dag, hvor jeg havde Esther med. 

Latyrus i rootrainers
Mine latyrus klarer sig rigtig godt i deres rootrainers. Det ser ud til at være noget nær de ideelle betingelser for dem, og jeg synes at det ser lovende ud.
Der går ikke lang tid før de skal klippes første gang. Jeg bruger den metode hvor toppen klippes af for at få planten til at forgrene sig. Det skal gerne ske sådan at der er cirka 4 balde tilbage efter klipningen. Det er ikke alle planterne, som er klar til det endnu, så jeg venter lige på de sidste.

Oxalis
I den særlig potte, som passer ned i min mælkejunge, har jeg plantet oxalis. Det skulle gerne blive til en frodig pude af kløverblade med rosa blomster. Foreløbig er de første spirer kommet op, og er ved at folde deres fine blade ud. Det er jeg rigtig tilfreds med. Snart kan jeg sætte den ud, så den kan pynte på jungen.

Georgine
Da jeg pottede mine gerogine-knolde op, havde en del af dem allerede sat de første skud og enkelte også blade. Lige nu fylder potterne godt op i drivhuset, og de mest fremmelige ser ud som ovenfor. Det går hurtigt for tiden, og jeg glæder mig til at jeg kan begynde at plante ud i blomsterhaven. I år vil jeg ikke sætte dem på  række, så jeg let kan komme til at passe dem og plukke af dem. Sidste år stod de i en gruppe, og det blev faktisk lidt svært at nå ind til dem, da de først var blevet store. De knækker let, når de står store og sprøde, og det er for ærgerligt at få brækket grene af, før blomsterne er sprunget rigtig ud.

Julerose
 Mine juleroser står nu i fuld flor. Jeg bliver imponeret, når jeg ser alle de fine billeder, som for tiden lægges ud i Blogland. Min samling er stadig ret beskeden, men jeg har mere og mere lyst til at finde nogle flere sorte, og især er jeg lidt lun på de rosa og violette varianter.

Lupin
Sidste år såede jeg lupiner. De blev plantet ud langs mit kolonihavehus, og satte en lille håndfuld flotte blomsterstande. Jeg havde nok håbet på lidt mere. Nu ser jeg til min store glæde at de komme igen af sig selv, og i år ser de kraftige ud. Planterne er veletablerede, og jeg glæder mig meget til at se om de kan fylde deres plads ud. Jeg har også sået et par nye i drivhuset, så måske kan jeg fylde lidt ud, hvis der bliver huller i rækken. Det skal nok blive godt.

Hasselbuske
Mine hasselbuske er lige ved at springe ud, og jeg ved næsten ikke noget bedre end at se dem sammen. Den røde og den grønne sort klæder hinanden så godt, og netop på denne årstid er kontrasten aller størst. Sidst på sommeren bliver den røde variant mere og mere grøn, og sidst på året er de næsten ens.

Hvis det bliver godt havevejr i weekenden, skal jeg bestemt ud i det grønne. Der er så meget at gøre, og der er fuld af liv i kolonien, når solen skinner på os. God weekend!

1 kommentar:

  1. Hair extensions are suitable for everyone. No matter which hairstyle you chose, you can put on clip in hair extensions to change your look. For those girls whose hair is short but want to have longer hair, the hair extensions sale can help them have long hair immediately. There are three reasons to put on hair extensions: first, your hair will not grow. Second, you want to have a fuller look. Third, regardless of your hair type, if you want to try something new and don't want to wait for your hair to grow out human hair extensions can help you go from short to long in a matter of hours. After you attach extensions to your hair successfully, you can make your hair into many styles, also you can style virgin hair extensions sale with comb coils very easily. After attaching them, the short hair can change to the longer one at once. There are cheap hair extensions and locks extensions which are commonly used, while braid extensions are not often used. Hair attached through these methods is quite strong.

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...