søndag den 2. september 2012

Efterår i haven

Kalenderen siger god nok efterår, men haven er stadig i god vækst og vejret har været fint i dag. Jeg tog mig et par timer ude uden ungerne, som passede hinanden hjemme.

Den står lidt på oprydning for tiden. Jeg har jo ikke så meget tid til havearbejde, som før jeg fik job, så det løber hurtigt i vejret for mig. Lathyrusåblomstringen er for længst overstået, og jeg har nu fjernet et imponerende spindelvæv af ærtehalm fra blomsterhaven. Med lidt held kan de andre planter få samlet lidt energi til at komme igennem vinteren. Det tod vist lidt overhånd. Til næste år vil jeg holde lidt mere styr på lathyrusserne, så der bliver luft til alt det andet også.

Vinterbunddække af rødkløver.
I sidste uge såede jeg bunddække i det tidligere kartoffelbed, og nu er det allerede kommet op og dækker snart helt.

Dagens høst: tomater, dahliaer og hindbær.
Mit hindbærbed stod med store klaser af helt modne bær. Nu har jeg kradsemærker på arme og ben og en stor skål røde bær til aftenens dessert. Slet ikke dårligt.

Når jeg sidder her hjemme og stresser over alle de ting, som jeg ikke rigtig kan få tid til i øjeblikket, så overvejer jeg somme tider at droppe kolonihaven. Andre har også bragt tanken op da jeg fik rækkehuset med have ved for et par år siden. Jeg kan god se at der er lidt meget at holde, men det tager bare en enkelt tur i kolonihaven at skyde den tanke helt i sænk. Jeg nyder bare min have, og kan slet ikke forestille mig ikke at have mit lille fristed. Heldigvis kræver det ikke det store i vinterhalvåret, og så har stressen nok lagt sig, når vi skal til at tage hul på det nye haveår.

Dahliaer fra kolonihaven
Lige nu står der en vase med dahliaer i min stue. Den minder mig om hvor godt det er at have kolonihave.

Published with Blogger-droid v2.0.2

1 kommentar:

  1. Jeg kan godt forstå, at det giver stress med to haver, men så længe du har glæde af kolonihaven, kan jeg godt forstå, at du vil beholde den. Selvom den giver stress, er den garanteret også god for dig.

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...