onsdag den 4. juli 2012

Endelig sommervejr

Kolonihavehuset med altankasser
Blomsterhaven i fuld flor
Lidt blandede planter på græsplænen
Jeg har været i haven det meste af dagen i dag. Faktisk kørte jeg der hen lige fra vuggestuen, hvor jeg afleverede Esther til morgen. Planen var at rydde lidt op og gøre fint til gæstebud i det grønne.

Havearbejde er for mig ofte en kædereaktion, og således også i dag. Jeg lagde ud med at luge i blomsterhaven. Derefter ville jeg lige tynde ud i rækkerne med gulerødder og endte med også at luge i krydderurtebedet og omkring løgene, som i øvrigt står rigtig flot i år. Derfra blev jeg optaget af nabobedet, hvor hindbærplanterne længe har kæmpet om pladsen med alverdens dekorativt ukrudt. Nu er det snart hindbærtid, og derfor også tid til at lade dem overtage bedet for alvor. Jeg begyndte med at rykke et par af de højeste konkurrenter op, og endte med at fjerne store mængder af planter og således fylde min kompostbunke til bristepunktet. Nu ser bedet lidt plysset og kedeligt ud, men det, som står tilbage har potentiale til en rigtig fin høst af røde fristelser. Jeg satser benhårdt på hindbær, da mit jordbærbed i år stort set ikke har givet noget udbytte, fordi alle planterne er små og nye. Fra hindbærbedet gik kædereaktionen over til krukker og potter, som lige fik en opfriskning og nye pladser. Nu står en lille gruppe af vækster på græsplænen op pynter. Turen gik derfra til drivhuset, som fik en oprydning og frasortering af potter med mislykkede så-projekter. Nu står der 3 skraldesække klar til genbrugsstationen og alle planterne er behørigt vandede og nippede. Der kommer snart høst af tomater og agurker. Chillierne har længe båret frugt i massevis, og jeg tror ikke at jeg skal forvente noget af mine peberfrugter, som i år bor i potter, og derfor ikke vokser ret godt. Næste år kommer de tilbage i plantekasserne. Det virkede rigtig godt sidste år. Efter en hurtig rundtur på terrassen endte jeg med at sætte bord og stole op på græsset. Så kom mine gæster heldigvis, og hygge i skyggen erstattede havearbejde. Jeg trives heldigvis rigtig godt med begge dele, men må da indrømme at jeg synes at jeg havde fortjent lidt stillesiddende hygge efter den ihærdige omgang rund i haven.

Jeg havde besøg af min genbo her hjemme fra. Hun havde sin datter med, og selv om hun er noget ældre end min Esther, så hyggede de to piger sig fint sammen medens vi voksne udredte verdenssituationen. Vi ses jævnligt til kaffe og det var skønt at flytte slabaraset ud i kolonihaven. Det bliver ikke sidste gang. Tak for en hyggelig eftermiddag!
Published with Blogger-droid v2.0.2

1 kommentar:

  1. Det lyder rigtig godt med en dag, hvor man både har fået en masse fra hånden i haven, og tid til hygge med venner.
    Kaffeslabberas i haven er vildt hyggeligt, og bare så meget sommer :-)

    Hilsen Ina
    http://annasplads.dk/

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...