mandag den 19. marts 2012

Farvel til pilemarken - for en stund

Pilemark efter den første omgang.
Pil i køkkenhaven.
Det var med blødende hjerte at jeg i dag gik i krig med min pilemark. Pilene var noget af det allerførste jeg plantede i haven, da jeg overtog for et par år siden. Jeg indkøbte 3 sorter af stiklinger og satte dem i plast helt fremme ved hækken. Hurtigt blev de små pinde til en frodig mark, og pilene har er nu pænt etableret og yder godt. Og så er det altså at jeg slagter hele styrken. Det er ikke så sjovt, men de må vige pladsen for mit kommende kolonihavehus, som skal stå på pladsen fremover.

Huset (skurvognen) skal efter planen ankomme senere på ugen, og nu har jeg pludselig travlt med at gøre pladsen klar. Jeg gik i gang med opgaven, og det viste sig at det ikke kun er over over jorden at pilen gror godt. Under jorden har hver en plante et imponerende rodnet. Det er ikke fordi der er så mange store rødder, men de er imponerende kraftige, og gør det til en sand udfordring at grave dem op. Det er slet ikke så let at få dem op, og selv om det kan lade sig gøre, så kræver det virkelig en ihærdig indsats. Jeg har fået gjort kål på de 2 af ialt 4 rækker, så i morgen må jeg ud med spaden igen.

De fleste af planterne bliver skrottede. De to sorter er simpelthen for fine til brug i haven. Det egner sig sikkert rigtig godt til at tørre og flette kurve med, men jeg skal hovedsageligt bruge dem i haven, og har derfor valgt at lade den udgå. Jeg vil forsøge at redde nogle af de bedste planter af den kraftigste sort, men jeg er meget i tvivl om de kan klare mosten. Lige nu er en håndfuld af den slået ned i køkkenhaven, hvor jeg håber at holde liv i dem inde til jeg beslutter mig for en mere blivende plads. Lige nu er det svært at vide hvordan det hele bliver, når først huset er sat på plads. Hvis det ikke lykkes, må jeg plante helt nye stiklinger, og så tager det igen tid, før jeg kan høste gode pilegrene til havens stativer og hegn.

1 kommentar:

  1. Pyha, det lyder som noget af et arbejde, du har kastet dig over, men flot klaret at have nakket to rækker pil i dag. Gad vide, hvordan din krop har det i morgen ... ;-)

    Pil er ikke sådan at slå ihjel, så mon ikke du med succes kan genplante nogle af planterne? Dog skal du nok sørge for at vande dem godt i løbet af sommeren.

    Jeg er også spændt på at se billederne af din skurvogn og projektet med at få den installeret i haven.

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...