tirsdag den 28. juni 2011

Sikke en havedag

Den nye pelagonia er den eneste i haven. 
Jordbær-spinat-rækken i køkkenhaven.
Første solsikke i majsmarken.
Purpur Solhat næsten i blomst.
Jeg var i haven tidligt i dag, da vejrudsigten lovede alt for varmt i løbet af dagen. Jane og Jeppe var også tidligt på færde, og hurtigt aftalte vi en udflugt til planteskolen. Jane skulle have noget til altankasserne, og jeg var på udkig efter en pelagonia. Jeg fandt hvad jeg søgte og dertil en ny chilli-plante til erstatning for den, som jeg havde. Den oprindelige chilli-plante voksede sig lidt for stor, og tippede ud af kassen forleden. Den stod desværre ikke til at redde, og i dag måtte jeg slagte den. Den nye ser lille og temmelig undseelig ud ved siden af tomat-naboerne. Mon den overhovedet har en chance i konkurrencen om lyset?

Da vi kom tilbage fra planteskolen, havde den ene agurkeplante sluppet sit tag i drivhusets ramme, og den lå på gulvet. I lyset af at agurkerne på planten var underligt lodne og knortede, valgte jeg at droppe den helt, og i dens sted er nu planter ananas-kirsebær. Også de er ret små, men de har nok en bedre chance i plantesækken end i potten, så nu får de chancen.

Selv om det er lidt hen på sommeren allerede, så har jeg idag sået i køkkenhaven. Den første række kartofler er nu helt fjernet, og jorden var klar til at blive sået til. Jeg har taget mod til mig og forsøgt mig med jordbær-spinat. Der står på posen at de breder sig meget, men mon ikke jeg kan holde styr på den trods alt. Hvis du har prøvet at dyrke jordbær-spinat, hører jeg rigtig gerne om dine erfaringer med både dyrkning og anvendelse.

I en af mine efterhånden mange krukker står en purpur solhat. Den er netop ved at blomstre, men prøv lige at se lidt nærmere på den store blomst. Den ser ud til at bestå af to klomster i en. Jeg glæder mig til at se hvordan den udvikler sig.

I majsmarken blomstrer de første solsikker. Det ser skønt ud, og jeg holder skarpt øje med dem. Jeg ser sådan frem til at de alle blomstrer på en gang. Det bliver storslået!

Published with Blogger-droid v1.6.9

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...