mandag den 27. juni 2011

Fuglekoncert og sommerflor

Melon i hængekøje.
Esthers favorit; vandkanden.
Dahlia i køkkenhaven.
Bunddække af græskar under solbær, stikkelsbær og gojibær.
Jeg sidder i haven og skriver. Over mig udspiller sig en veritabel fuglekoncert. En hel spurvefamilie holder træf i kirsebærtræet, og det går ikke stille for sig.

I haven vokser alt god for tiden, både krudt og ukrudt. I majsmarken har majsplanterne fået baghjul af meterhøje solsikker, som snart vil blomstre. Enkelte er allerede ved at folde deres gule parasoller ud over bedet, og flere er godt på vej. Jeg håber at majsen trods skyggen alligevel vokser op og giver os en god høst. Vi elsker friske majs i min familje, og med lidt held bliver der måske også en portion til fryseren.

I drivhuset har melonplanten for alvor travlt. Den bærer nu to frugter, som ser lovende ud. Den ene har jeg givet en hængekøje. Den var blevet for tung til planten, og jeg var bange for at den ville knække af. Nu er en løgpose fra tulipanløgene omdannet til en slynge, og melonen kan bare vokse der ud af.

Mine dahliaer er alle kommet i jorden, og de fleste blomstre også nu. Det er sjovt at se dem folde sig ud, og jeg holder skarpt øje med dem. Bladlusene har valgt sig et par favoritter, og i går måtte jeg spule planterne rene. Jeg håber at det er tilstrækkelig bekæmpelse, og lige nu ser det ud til at virke.

Vi spiser flere kartofler nu end nogen sinde før. Sådan 3 små rækker giver faktisk en del, og de skal spises nyopgravede, synes jeg. Vi er snart igennem den første række og jeg er ved at planlægge hvad jeg skal så i kartoflernes sted. Måske kan jeg nå en omgang spinat til. Et eller andet skal der sås ud, for bar jord passer mig dårligt.

Der dufter af jordbær i haven for tiden. Den store høst er i hus, og der er plukket for sidste gang nu. Resten er til nu-og-her-spisning, og det er noget som især Esther nyder. Nettet er lagt væk, så hun deler de røde glæder med fuglene. Der skal være lidt til enhver.

Under mine frugtbuske har jeg sået græskar og squash. Nu begynder det endelig at dække, og det ser rigtig godt ud. Det bliver spændende at se om der kommer lige så fine græskat som sidste år, hvor de slangede sig ind under pilene.

Det er en skøn tid i haven med 1000 gøremål, og god tid til at nå det hele.

Published with Blogger-droid v1.6.9

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...