torsdag den 2. april 2015

GrowCamp i Have nr. 1

Det har taget flere år at finde ud af hvad jeg skulle have i stedet for mit forliste drivhus. Det blev et rigtig godt nytårs-tilbud i Bauhaus, som hjalp mig med at træffe en beslutning. Valget faldt på GrowCamp, som blev indkøbt og sat på lager i garagen.

Efter lange overvejelser besluttede jeg mig for at bygge min GrowCamp i Have nr. 1; altså ved mit rækkehus. I erkendelse af at vi ikke kommer til at bo i kolonihaven i længere perioder, giver det mere mening at have grønsagerne ved hånden nær køkkenet her hjemme. 

Her følger et par vigtige erfaringer, som jeg allerede har gjort mig. Jeg ville ønske at andre havde skrevet om dem tidligere, for så var jeg måske sluppet uden om et par fejtagelser. 

1. Hvis du skal bygge en GrowCamp med et ekstra modul, altså to moduler sat sammen, skal det hele bygges samtidig. Det kunne man måske sige sig selv, eller læse sig til i instruktionen, men så smart var jeg ikke. Min logik var, at man bygger et bed og tilføjer en tilbygningen. Det holder bare ikke, og jeg var tvunget til at splitte det ad igen, for at komme helt i mål. 

Esther sammen med 1. etape

2. Heldigvis er det faktisk sådan, at man med lidt snilde og en almindelig knibetang kan trække de smarte splitter ud igen, og derefter rette sine fejl. Det kræver lidt forsigtighed, men det er altså muligt. 

Hele vores GrowCamp

3. Hold godt styr på længden på weierne. Det er rigtig besværligt hvis man får dem monteret forkert. I det hele taget kræver det geometrisk falkeblik at lure hvordan de skal monteres. Tegningen er klar og tydelig, men den virker lidt som de der 3D-billeder, som man først kan se, når man gør sig skeløjet og står på hovedet; pludselig står det lysende klart, og så fatter man ikke, at det kunne være så svært. Måske ser du det med det samme, men så heldig var jeg ikke. Til gengæld er jeg stædig...

4. Byg færdig og luk til, for vinden tager let fat i en halvfærdig konstruktion, og det er for ærgerligt at få stormskader før man overhovedet er kommet igang. Vores halve hus havde flyttet sig, men ikke lidt overlast. 

Kompostbeholderen

Idag har vi fyldt bedet op med hækafklip fra sidste år, kompost og spagnum. Vi har en af kommunen udleveret kompostbeholder i vores meget lille have. Den leverede en flot portion meget fin kompost. Det har ikke været let at få den igang, for den tørre alt for let ud, og så går alt i stå. Et vigtigt kneb er at tage låget af den det meste af tiden. Jeg har faktisk kun låg på den i hård kulde eller svindende sol. Nu har jeg tømt den næsten helt. Det betaler sig at efterlade en smule gammel kompost til at holde processen igang. Det virker som en surdej, bare for kompostering. 

Esther hjælper med spagnum

Esther har hjulpet mig med at fylde på, og nu glæder vi os bare til at det hele bliver lunt og godt, så vi kan plante tomater, peberfrugter og agurker, lægge kartofler, sætte løg og så ærter, gulerødder og spinat, for bare at nævne det vigtigste. Forventningerne er store, så jeg håber virkelig at GrowCamp kan levere varen. 

9 kommentarer:

  1. Efter alt det besvær, håber jeg I får rigtig meget glæde af GrowCampen :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, tak. Det håber jeg også. Måske kom det til at lyde værre end det var ;-)

      Slet
  2. merhaba bahçeniz ve çalışmalarınız çok güzel
    www.seflerinmutfagi.net

    SvarSlet
  3. nice information here.
    http://www.543designs.co.nz/

    SvarSlet
  4. replica bags australia replica gucci bags i1o08y4a58 replica bags in gaffar market pop over here d4j43f1j75 replica bags online replica bags aaa official site k7w92l9z77 replica ysl replica bags hermes

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...