tirsdag den 29. oktober 2013

Grædefærdig!

Jeg har været i haven i dag, og det var værre end frygtet. Her er hvad der mødte mig.

Drivhuset efter stormen
For bare en uge siden så det sådan ud.

Drivhuset før stormen
Der er ingen tvivl om at det aldrig bliver til drivhus igen. Alle ruder er knuset, alle lister er bøjede, alle skruer er flået over eller revet ud. Kun fundamentet ligger hvor det skal. Alt inde i drivhuset er smadret også. Tilbage står kun det enorme arbejde med at fjerne de sørgelige rester. Det er næsten ikke til at holde ud.

For et par år siden kom en voldsom storm også forbi. Den anrettede en del skader på huset, og kun med min brors hjælp fik jeg det på fode igen. Sidste vinter led det ingen overlast, og nu er det altså totalt smadret.

Lige nu kan jeg ikke overskue at gøre noget ved det. Jeg regner med at alt, som kan blæse væk, er forsvundet, så der sker nok ingen skade ved at lade resterne ligge, hvor de faldt, lidt endnu. Snart må jeg ud og redde hvad reddes kan, og så skal resten skaffes af vejen. Det er ikke en særlig sjov opgave, og jeg er bange for at det bliver afslutningen på min tid som drivhus-ejer. Jeg har ikke umiddelbart råd til at købe et nyt hus, og jeg har slet ikke kræfter til at bygge det op igen. Hvis et almindeligt drivhus ikke kan klare mosten i min kolonihave, så skal der bygges helt anderledes solidt, og det er ikke muligt på grunden. Derfor må jeg nok droppe drivhuset helt. Det huer mig slet ikke.

Jeg er allerede begyndt at overveje hvad jeg vil bruge min nye "fliseterrasse" til... Lige nu er jeg lidt tom for ideer, og det vil under alle omstændigheder kræve at jeg genovervejer min overordnede haveplan, som jo har drivhuset som et vigtigt omdrejningspunkt.

24 kommentarer:

  1. Åh nej hvor skrækkeligt, jeg føler med dig. Det virker helt uoverkommeligt at skulle i gang med oprydningen, men godt du er ved at tænke over, hvad du nu skal bruge fliseterrassen til.

    SvarSlet
  2. Det gør mig ondt for dig! Hvad med at lave mistbænke istedet?

    Hjerteligst

    SvarSlet
  3. Neeej, det er da næsten ikke til at bære. Hvor ser det trist ud. Når du får ryddet op, og får oplevelse lidt på afstand, får du nok ideer til hvad pladsen skal bruges til.
    Kærlig hilsen Anette

    SvarSlet
  4. Hej Rikke
    Det var velnok synd. Jeg føler med dig.
    Kærlig Hilsen
    JetteMajken

    SvarSlet
  5. Jeg føler virkelig med dig! Hvor ærgerligt og trist, men Zeps forslag om mistbænke i stedet kunne måske være en idé! Mange hilsner Susanne

    SvarSlet
  6. Øv, øv og øv. Det er næsten ikke til bære. Jeg har ikke nogen andre gode forslag, men mistbænke lyder, som et godt alternativ.

    SvarSlet
  7. Åh nej, åh nej, Rikke, hvor er det dog et forfærdelig trist syn at se dit smukke, lækre drivhus slået til pindebrænde :( Jeg føler virkelig med dig. Når chokket har lagt sig, og du har fået alle beviserne på ulykken væk, håber jeg for dig, at du enten bliver klar til et nyt drivhus af en slags eller får en god anvendelsesidé til området.

    Nu har jeg lige siddet og nydt Yvons dejlige, hjemmebyggede trædrivhus/skur på Vores Kolonihaver og tænker, om et sådant er mere solidt og dermed mere sikkert ift. fremtidige storme?

    SvarSlet
  8. Kære Rikke, det syn der mødte dig må være det værste man kan ønske sig, det er hvad vi alle sammen frygtede i de timer stormen den rasede.
    Jeg til byder hermed at komme med min bil og min trailer og hjælpe dig med at få ryddet op og kørt det væk, det triste syn skal du ikke kigge på hele vinteren.
    Kærlig Hilsen Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak for dit flotte tilbud om hjælp. Det tager jeg rigtig gerne imod! Lad os aftale nærmere over mail. Tak!

      Slet
    2. Det er en aftale, det må også snart være på tide vi mødes :-)
      Og velbekomme, vi må da hjælpe hinanden :-)
      Kh Linda

      Slet
  9. Hej Rikke Vi vil gerne stille bil og trailer til rådighed så du kan få ryddet op, det er bare så trist for dig. Vi er på ferie ligenu men er tilbage igen 9 nov.
    Kh Kim og Henriette have 29

    SvarSlet
  10. Hvor skrækkeligt! Tag imod de flotte tilbud om hjælp, du har fået. Så vil du garanteret samtidig udvikle ideer til, hvad der nu skal ske.

    SvarSlet
  11. Hvor ER det bare et forfærdeligt syn, jeg havde sgu' nok stortudet hvis det havde været mit drivhus. :-(
    Men du er allerede på vej op på hesten igen og pludselig skal ideerne nok komme væltende. Måske kunne du overveje et lille vægdrivhus op af det nye kolonihavehus, så også de kommende sæsoner kan byde på supertomater..........

    SvarSlet
  12. Åh nej........., det er sku´ da lige til at tude over .
    Det er dog dejligt midt i det triste, at der er nogen, der vil hjælpe dig med at få ryddet op og kørt de sørgelige rester af drivhuset væk.

    SvarSlet
  13. Hvor er det dog bare synd, jeg ville også kunne tude over det. Måske kunne du finde en brugt drivhus på DBA eller guloggratis, selvom der nok vil være en del arbejde i nedtagning og opsætning. Men dejligt at du sådan får tilbudt hjælp, for det kan da godt se lidt uoverskueligt ud, og især med alt det glas. Haveblogs kan bruges til mangt og meget:-)

    SvarSlet
  14. Øv-øv. Hvor er det synd, jeg føler med dig og håber at du ret hurtigt får det ad vejen så du kan komme videre.

    SvarSlet
  15. Kære Rikke.
    Sikke et chokerende syn at åbne din blog i dag. Det gør ondt helt ind i hjertet, at se dit intro billede. Føler virkelig med dig - tænkte på om forsikringen ikke dækker, så du kan købe et nyt til fundamentet?
    Kh Heike

    SvarSlet
  16. Kære Rikke Hvor jeg føler med dig.......men dejligt at du har fået tilbudt hjælp.........det må da varme.
    Håber din forsikring dækker.Knus Jette

    SvarSlet
  17. Ejj hvor er det da et trist syn, kan godt forstå dig. Stormen må virkelig have været meget kraftig i dit område.
    Dejligt at læse at der er folk i nærheden som vil hjælpe dig med at få ryddet op, jeg har ikke lige nogle gode ideer til fliseterrassen - udover at indrette stedet med nogle krukker / mindre højbede med skønne blomster og krydderurter og et par anerledes havemøbler - en hyggekrog i haven.
    Mvh Sandra.

    SvarSlet
  18. Tak for alle det opmuntrende ord. Lige nu kan jeg næsten ikke tage meg sammen til at tage fat på oprydningen. Det er bare for surt og trist. På denne side af vinteren må jeg rydde op, og så må jeg forsøge at genvinde modet, så jeg kan komme videre til foråret. Jeg tror ikke at jeg får et nyt drivhus på den plads igen. Hvis et drivhus kan smadres på den måde, vil jeg ikke satse på at et andet holder. Hvis det skal være, må jeg nok finde en langt kraftigere kvalitet, og det slår budgettet ikke til til. Nu må tiden vise hvad der kan lade sig gøre. Først oprydning... Og gerne med det fine tilbud om hjælp. Tusind tak!

    SvarSlet
  19. Rikke hvor er det dog trist.Du havde da lige fået det så fantastisk. Et forslag kunne være at finde ruder/vinduer i den blå avis og andre steder, hvor folk forærer den slags væk. Jeg kender nogen, som har bygget orangeri på den måde og det er mere stbilt end et metalskellet. Men altså Rikke -det er da værste arbejde du har foran dig. Jeg fik blæst to ruder ud, der er da til at komme over.

    SvarSlet
  20. hvor er det trist, jeg føler med dig. mit døde også helt og aldeles, og man bliver ked af det. alle planer ryger også en tur.
    håber du finder på noget fantastisk istedet
    kh
    Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er jeg ked af at høre, Marianne. Man bliver virkelig ked af det, for der ligger mange timers arbejde bag sådan et drivhus, og det står ikke lige til at gendanne.

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...