søndag den 13. oktober 2013

Efterårsferie i kolonihaven

Der skal mere til end lidt havearbejde for at lokke Esther med i haven for tiden. Det er ikke så lunt som tidligere, og man skal holde sig i gang, for at holde varmen. Derfor aftalte vi at vi ville lave pandekager i kolonihavehuset, når vi havde taget en tørn i haven. Det var en handel, som alle kunne gå med på, og der blev virkelig gået til den i køkkenhaven.

Esther spiser pandekager
Pandekageebageri i kolonihavehuset
Jeg rydder hele tiden ud i bedene i køkkenhaven, og i dag fjernede jeg resten af hirsen, og bragte høsten hjem. Senere vil jeg fodre fuglene med hjemmedyrkede kolber. Jeg håber virkelig at de tager bedre imod dem end dem fra sidste år, som de dårligt værdigede et blik. Måske var de ikke helt modne, men det tror jeg at disse er. Nu må vi se.

Jeg forsøger at dyrke min have efter økologiske principper, som jeg graver ikke alverden, men nøjes med at kultiverer. Det plejer at være tilstrækkeligt, så her i efteråret går det bare ud på at fjerne ukrudt og dække af med delvist omsat kompost, så jorden ikke ligger nøgen hele vinteren. Jeg bruger forskellige ting i bedene, og udnytter også indholdet af plantesækkene fra drivhuset. Det er vist ikke så økologisk at bruge dem til at begynde med, men der er da god økologi i at genanvende dem i køkkenhaven. Jeg er ikke færdig endnu, men snart kan jeg lade køkkenhaven hvile og bruge min energi på at plante ud og plante om. Der står stadig en del i potter, som gerne skulle i jorden.

Vi gik amok i drivhuset i dag. Sammen med Esther ryddede jeg ud i tomatplanter og de sidste peberfrugter i plantekasserne. Det blev til 3 store læs til kompostbunken, og nu er drivhuset næsten tømt. Sidste år udskød jeg denne opgave til foråret, og da var det ikke så sjovt at rode med de visne planter. Nu har jeg lært lektien, og derfor rydder jeg op nu. Kasserne skal tømmes helt, sækkene tømmes ud og så skal der ellers flyttes rund i drivhuset. Planen er at sætte reolerne i den del af drivhuset, hvor der er mest skygge. Det vil give plads til lidt flere plantekasse i fuld sol, og det fungere vist bedst. Det er også en god anledning til at få ryddet lidt op i samlingen af gamle potter og kasser.

I går viste jeg et par telefon-billeder fra haven. Her kommer lige en bedre version af motiverne, som stadig tager sig godt ud i dag.

Klokkeranke
Artiskok 
Jeg er stadig på jagt efter en terrassedør til mit hus. Hvis du ligger inde med en dør, som du skal af med, må du endelig sige til. Sig også gerne til, hvis du kender en som har en dør til salg. Hvis jeg er heldig, kan jeg få den sat i i løbet af ferien. Det ville virkelig være godt, for jeg ville så gerne gøre det udvendige af byggeprojektet færdigt, inden det bliver alt for koldt. Desværre kunne jeg i dag konstaterer at der stadig er utætheder i taget, så jeg må op på stigen igen. Der er nok at tage sig til med hus og have. Vi tager der ud igen imorgen. Det er jo det, som man har ferien til.

1 kommentar:

  1. Very nice photography.Looking beautiful for your kitchen garden.Making your greenhouse method was very easy tips and helpful to everyone.Now I have learned How to do.Thanks for sharing here valuable tips.I am cheerful to see this information. I basically welcome you for that kind of effort. I simply welcome you and keep posting a few. I am so awed.

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...