søndag den 8. juli 2012

Solbærsyltetøj

Solbærsyltetøj
Lad mig sige det med det samme til alle dem, som ikke har besøgt mig i mit hjem: jeg er ikke særlig huslig. Ikke fordi jeg ikke ved hvordan man ordner alt muligt i hjemmet, men fordi der altid synes at være andre ting, som tager min tid og opmærksomhed. Intentionerne om at sylte og bage mangler dog ikke, og allerede sidste år købte jeg syltesukker med den klare intention at kaste mig ud i syltningens svære kunst. Det blev dog ikke til det store, og fryseren huser stadig en del af sidste års høst. 

I går høstede jeg så årets produktion af solbær fra mine 3 små buske, og selv om de har været plaget en del af bladlus, gav de næsten 1½ kg fine bær. For at undgå at strande dem i fryseren og ikke få glæde af dem, har jeg allerede nu syltet dem. Det tog sin tid at rense dem for blade og stængler. Resten var en smal sag, hvis man da lige ser bort fra besværet med at finde de låg, som passer til mine store sylteglas. Sønnen hjalp med at rode kasserne i skabet igennem og jeg syltede på livet løs. Nu står der 2 liter skoldende varm solbærmarmelade på bordet i mit køkken. Jeg glæder mig til at tage hul på det. 

Det var faktisk ikke den store opgave, så måske skulle jeg bare finde poserne fra fryseren frem og få dem i gryden med det samme. Måske skulle jeg vente til jeg har tømt glassene, for jeg får nok ikke drengen til at finde låget til det sidste glas i gemmerne
Published with Blogger-droid v2.0.2

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...