lørdag den 17. december 2011

Nu tør jeg glæde mig igen

Drivhuset før opretningen.
Langs siden af drivhuset.
Stormen for 3 uger siden lemlæstede mit drivhus! Ikke en lille smule, men helt grundlæggende. Ikke kun et par smadrerede ruder, men hele konstruktionen led overlast. Kort fortalt, så skubbede vinden så voldsomt til huset, at gavlene skred på fundamentet og tog sider og tag med sig. I processens mistede jeg 10-15 ruder og profilerne i bunden af huset blev bukket alvorligt. Jeg tog skaderne i øjesyn, men magtede slet ikke at skrive om det. Dertil var jeg for fortvivlet. Jeg skrev til producenten og klagede min nød, men de har tilsyneladende ingen hast med at svare, for jeg har ikke hørt fra dem endnu. Derfor måtte jeg gribe til gør-det-selv, og i min familie betyder det at ringe til min bror. I lyset af julens travlhed og myriader af gøremål har det taget lidt tid at finde et hul i planerne, hvor vi sammen kunne gå i haven. Idag lykkedes det endeligt, og den mellemliggende storm havde ikke gjort sagen bedre, så det var på høje tid.

Min bror er min helt, og han kan altid udtænke en eller anden løsning. Han er ekspert i enkle løsninger og har som regel værktøj og sager til at gennemfører dem. Også i denne situation, hvor han udtænkte et snedigt system til at trække drivhuset på plads på fundamentet.  I alt sin enkelthed gik det ud på at trække huset på plads på det intakte fundament ved hjælp af skraldestropper spændt rundt om hele herligheden; på den ene side omkring fundamentet, på den side omkring bunden af huset. Stille og roligt spændte han stropperne til, og huset rykkede på plads. Man tror at det er løgn, men nu står huset faktisk på sin plads igen! Jeg er fuld af beundring og meget begejstret for resultatet. For at undgå at huset igen går på vandring, nittede han det fast på stålfundamentet, en detalje, som jeg nok skulle have indført fra begyndelsen.

Selv om der stadig er en hel del arbejde i at gøre huset vind- og vandtæt, så tør jeg nu igen begyndet at glæde mig til at bruge det. Jeg havde frygtet det værste, og havde set i ånden at jeg skulle undvære huset i det kommende haveår. Det ville næsten ikke være til at bære.

Tak for hjælpen til Asger, som igen har vist sig at have næsten magiske evner!

PS. jeg har kun før-billeder. Mørket umuliggjorde efter-billeder i dag, men de skal nok komme.

6 kommentarer:

  1. Ja indimellem er opgaver så store og uoverskuelige, at det er svært selv at klare sagen. Så må det være skønt at have en bror Asger, som er så kreativ at han kunne hjælpe dig med missereren, for det ville da have været træls at skulle undvære huset. Dejligt at du nu igen kan se frem til tomater mm. i drivhuset i den kommende sæson :-)

    SvarSlet
  2. Det var da en voldsom medfart, det havde fået. Kan sørme godt forstå, du har været noget fortvivlet. Men der da til gengæld ikke så tosset med sådan en magiker i familien. Jeg håber du får det hele på plads igen, så du også kan nyde drivhuset i den kommende sæson.
    Knus Signe

    SvarSlet
  3. Jeg siger bare hurra for Asger, han er dagens mand i skysovs. Så kan du igen dyrke dejlige grønsager i dit drivhus, altså når det bliver sommer. Ikke flere stærke storme nu, vi ønsker julefred.

    SvarSlet
  4. Hvor er du heldig, at din bror var i stand til at hjælpe huset på plads igen :-)

    SvarSlet
  5. Hvor ER det bare beundringsværdigt, Rikke. Jeg glæder mig meget på dine vegne og ved, at det betyder, at vintermørket ikke er helt svært at bære, når du har styr på huset igen og har en masse at se frem til.

    Jeg er selv enebarn og din bror er en drømmebror, det kan du godt hilse Asger og sige. Det er en af de gode julegaver, du nu har. En af dem med hjerte i. <3

    Knus og glædelig jul til dig fra mig;
    Marianne
    Den Helbredende have

    SvarSlet
  6. Sikke en medfart dit nye drivhus fik... godt du har Asger.
    Vi har slet ikke været i haven efter stormen, men der er ingen kolo-venner der har ringet, så mon ikke det hele stadig står der?
    For vores drivhus er nok ikke så solidt som dit (det er jo gammelt).

    Godt at dit drivhus nu er nittet fast, så det ikke kan ske igen. :)

    Godt nytår fra en gammel kolo-ven ;)
    Line

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...