søndag den 2. oktober 2011

Utrolig have-weekend-vejr

Esther i forgrunden, jord(bær)bed i baggrunden
Hvis det havde været muligt, ville jeg have tilbragt hele weekenden i kolonihaven. Desværre stod der mange andre ting på min to-do-list også, så det blev bare til en håndfuld skønne timer i oktobers rekord-vejr. Det har været helt fantastisk, og så varmt, at solen stak i huden, og sveden løb ned over panden. Rigtig godt, begge dele.

Langt om længe er jeg kommet i bund med majsbedet, som nu står klart til at blive jordbærbed. I de nærmeste dage skal jeg plante alle stiklingene ud, og jeg glæder mig til at det er klaret, for de står lige nu i vejen for det næste haveprojekt: rosenhaven. Faktisk føles min have lidt som de der små lomme-puslespil, hvor man skal skubbe rundt med 15 små brikker og danne et billede. Jeg havde et fra falck da jeg var barn. Jeg er træt af at flytte potter og kasser frem og tilbage, og har i stedet inddraget teressen til planteskole. Der bor nu alle mine små aspargesplanter i potter; de stauder, som jeg ikke kunne komme uden om på plantemarkeder og byttedage; de buske og træer, som venter på at få plads i rosenhaven og de stauder, som har været på prøve i spande og krukker, og som nu skal have faste pladser. Jeg satser på at få det meste i jorden inden frosten sætter ind, men jeg begynder at tvivle på om det kan nås. Heldisvis skal jeg snart være arbejdsløs, og så kan jeg måske få lidt mere tid til at plante. Nu må vi se. Et job ville trods alt være at foretrække.

Årets planteloppemarked i Sorø var rigtig godt i år. Vejret var fantastisk, og jeg kom i god tid, for at se det hele inden alle godbidderne blev solgt. Straks faldt jeg over en bænk i lærketræ; sådan en bænk, som består af to stammer og en bred planke. Den var sat ned til halv pris og den kunne jeg naturligvis ikke gå forbi. Senere på dagen fik jeg mor til at hjælpe mig med at hente den hjem. Ved samme lejlighed kom vi også til at købe et par planter til vores haver. Jeg fandt et godt tilbud på hasselurt, og da det ikke lykkedes mig at frembringe nogle selv, vil jeg stille mig tilfreds med de indkøbte, som stadig er meget små. Jeg måtte også købe en enkelt løvefod. Jeg er meget glad for den almindelige lådne løvefod, men nu har jeg fået en meget lille variant, som jeg er meget spændt på. Gad vide hvor den skal stå, så den ikke forsvinder i mængden...

Esther har brugt sin havetid på at fragte jord rundt i vognen til sin scooter. Der kan heldigvis ikke være så meget i den, så det går nok. Vi har også taget for os af årets absolut sidste hindbær. Det er fantastisk at de stadig bærer gode frugter.

Published with Blogger-droid v1.6.9

3 kommentarer:

  1. Esther er da skønne, sikken et dejligt billede.
    Du har da noget at se til med al det flytten rundt i bedene. Jeg tror da også, du har brug for en periode uden arbejde, bare ikke for længe, men sådan lige til du har nået det hele :-)
    Jeg har heller ikke held med hasselurt, den vil ikke rigtig formere sig hos mig.
    Får vi et billede af varianten af lodden løvefod?

    SvarSlet
  2. Kender godt problemet med, at én plante skal flyttes for at få plads til den næste, som ...... Rigtig fin sammenligning med de der små plader - som iøvrigt stadig fåes! Men i sidste ende får vi vel det hele til at gå op i en højere enhed? God fornøjelse med jordbærplantningen :-)

    SvarSlet
  3. Tak for kommentarerne! Jeg ved godt at puslespillene stadig findes. Jeg har endda en digital udgave på min telefon, men jeg kender ikke det danske navn på dem.

    Jeg skal nok få taget et billede af min nye løvefod. Måske kan jeg også finde et navn til den.

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...