fredag den 25. marts 2011

Elstar til Have nr. 1

Selv om vejret endnu ikke er til det store havearbejde, har jeg allerede lagt planer for Have nr. 1. Haven er lige nu lagt ud med et meget bredt hesteskoformet bed langs med hele hækken, omkring et frimærke af en græsplæne. Det duer altså ikke for os. I vores have skal der være plads til havetrampolinen, græs til at tumle på og vækster, som tåler boldspil og småbørn. Derfor skal bedet lægges om til græsplæne, roserne flyttes ud af haven og resten af væksterne rykkes til nye pladser. Jeg har allerede flyttet en del lavendler og en enkelt rose.

I haven skal der i stedet for stauder være træer og buske. Det er svært at vente med havearbejdet, når man kan sidde i sin sofa, og se ud på herlighederne. Derfor kørte jeg på planteskolen forleden, og hjembragte et æbletræ. Godwin er vild med Pink Lady-æbler, men de kan vist ikke trives under disse himmelstrøg, så jeg valgte i stedet sorten elstar. Den skulle efter sigende være helt fantastisk at spise lige fra træer. Det lyder som noget for mig, som ikke er så god til vinteropbevaring. Træet er plantet og står nu at venter på regnvejr.

Jeg glæder mig til at det komme til at bære lige så flotte æbler, som træet på billedet. Det kan godt være at det tager et par år, men sådan er det, når man planter træer. Det er lidt mere langsigtet end at så majs eller solsikker. Godt at man kan gøre begge dele.

5 kommentarer:

  1. Jeg har også fået anbefalet Elstar og plantede et for et par år siden og det vokser rigtig fint til i min sommerhushave. Sidste sommer skulle være første rigtige sæson med æblehøst, meeen der var ikke et eneste æble på det!! Jeg ved ikke hvorfor - nogen har nævnt at blomstringen kan have været så tidlig at der ikke var insekter til bestøvning eller at der har været frost på et kritisk tidspunkt. Jeg håber på stort held og stor høst i 2011 - vi er også Pink lady fans her i familien.
    Have-hilsner fra Berit

    SvarSlet
  2. Elstar smager rigtig rigtig godt. Ellers vil jeg anbefale Annanas æbler, som jeg er velsignet med et kæmpe gammelt træ i haven. De smager sødt og lækkert med et syrligt tvist. lækkert.

    Og jeg er heller ikke god til den lange opbevaring, så det skal være et æble, som skal spises med det samme - og det er det.

    Jeg vil gerne have et kirsebærtræ, kan bare ikke finde ud af hvad?!

    SvarSlet
  3. Jeg har et Discovery æbletræ ( meget lig ananasæblet) et fint lille træ der bærer overvældende meget frugt. Jeg skal have æblevikler-hormonfælde op i år - alle æbler havde laver/orme i sidste år - Øv.
    Jeg har valgt Elstar fordi det modner senere end Discovery/anananas - vi kommer nok til at spise alt hurtigt og ikke så meget til gemme.
    Jeg har købt et lille Lapins kirsebærtræ for 2 år siden - det har båret frugt fra første år og det tegner fint med vækst.
    Hilsen Berit

    SvarSlet
  4. Æblevikler-hormonfælde.... det lyder meget avanceret. Er æbleviklere noget kronisk? Eller har du bare dårlige erfaringer i dit område? Del gerne erfaringer. Jeg vil jo gerne gøre mit bedste for det fine nye træ. De gamle æbletræer i kolonihaven klarer sig selv fint.

    SvarSlet
  5. Der har altid være lidt ormstukne æbler i alle årene ( 15 år )kun hvad man kan forvente - men i 2010 var det virkelig i alle æbler. Læs indslag på min blog - rådet kommer fra Søren Ryge.
    http://irishaven.blogspot.com/2011/01/ny-plan-mod-orm-i-blerne.html

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...