tirsdag den 29. juni 2010

Varme havedage

Vi gjorde det kort idag. Varmen sætter en stopper for havearbejdet, når Esther skal være med. Hun skal helst ikke være ude i solen midt på dagen. Det bør jeg nok i virkeligheden nok heller ikke, og jeg undgår da også helst  at være ude i solen, når det er så varmt.

Jeg slog et smut omkring Jem & Fix på vejen, og købte en stor murebalje. Vi må kun vande med slange på lige datoer, så jeg må vande med kande ind imellem. Jeg lod vandet løbe i baljen, og fyldte kanden derfra. Det går meget hurtigere end at vente ved vandhanen. Der skal meget vand til, så jeg fik mange ture langs med rækkerne i køkkenhaven. Ærterne lider under et eller andet kryb, som æder bladene lige så hurtigt, som de vokser frem. Derfor er jeg særlig omsorgsfuld over for ærterne, og de får vand næsten dagligt. Også bønnerne får vand. De er i forvejen ikke imponerende store, og jeg har eftersået ved de tomme stager i stativerne. Hvis det nogensinde skal blive til noget, skal der nok vand til. Majsene vokser imponerende godt i varmen, så dem er jeg ikke så bekymret for. Til gengæld har det nys udsåede grøngødning imellem rækkerne ikke godt af tørke, så det fik også lidt vand. Jordbærene er stadig grønne, men der er mange af dem. Planterne hænger efterhånden lidt, så mere vand til dem. Ja, du kan nok regne ud at der skal løbes en del med vandkanden. Og så har jeg slet ikke nævnt pilen, gulerødderne, løgene, salaten, persillen, solsikkerne, mamelukærmerne, morgenfruerne, tallerkensmækkerne, solbærbuskene, græskarene og melonerne.

Jeg glæder mig til imorgen, hvor jeg kan give den hele armen med slangen!

Min meget søde bagbo tilbød at klippe min hæk. Han kan nok godt se at det ikke bliver til så meget med den lille på slæb. Først afslog jeg det fine tilbud. Jeg har jo lige lånt Lines fine hækkeklipper. Men jeg fortrød, og tog imod hjælpen. Jeg er virkelig taknemmelig for de flinke folk i min havekoloni.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...