lørdag den 12. juni 2010

Nu vil vi godt have sommer!

Dagen bød ikke ligefrem på ideelt havevejr, men godt nok til at vi drog afsted i morges. Det stormede en halv pelikan, så det var ikke så sjovt at være ude. Alligevel kastede jeg mig ud i at hyppe kartofler og lue lidt. Det kan man altid får tiden til at gå med, og det er så tilfredsstillende, når rækkerne står rene og pæne. Jeg kan sagtens nyde et par rene rækker, selv om der står en par med ukrudt ved siden af.

Jeg havde ikke held med at få hjælp til at komme videre med projekt drivhus, så jeg gik igang med det, som jeg kan klare selv. Således kom der paneler på huset. Det var ikke helt let at regne ud hvordan de skulle sidde, og det virker som om de har skåret pladerne lige lovlig korte. Alligevel fik jeg sat dem i, og det ser rigtig godt ud. da jeg hentede lister mm. i kassen, overraskede jeg en mus, som bare sad helt stille og kiggede på mig. Den har nok boet trygt og godt imellem lister og beslag. Nu er kassen næsten tom, og den lille mus må nok indstille sig på at fine et nyt domicil, når kassen snart kan køres på genbrugsstationen. Egentlig så jeg helst at den flyttede helt ud af nr. 18, men så heldig er jeg nok ikke. Der bor nok i virkeligheden en hel musefamilie i haven allerede. I hvert fald er der nogen, som spiser af min kiks og gnaver hul i mine poser. Endnu er de ikke gået i krig med mine frø, men jeg må nok hellere få dem pakket ned i en kagedåse for en sikkerheds skyld.

Og så den lovede update på køkkenhavesituationen: som det fremgår af billederne, gror det godt. Øverst ses den eneste blomst i mine græskar. Kun 2 planter overlevede turen fra vindueskarmen til køkkenhaven, og kun en af dem lever stadig. For at rette lidt op på manglen, har jeg eftersået nogle græskarfrø direkte i køkkenhaven. De er nu ved at komme op, og man kan se de fine kimplanter ved siden af blomsten. Jeg har sået 3 grupper med 3 forskellige sortet. Nu håber jeg at noget af det bliver til græskar.

Ærter og kartofler vokser også fint. Desværre er der en eller anden, som spiser huller i mine ærteblade. Jeg håber at ærterne kan vokse hurtigere end de bliver spist. Hvis de kan det, er der basis for et helt hegn med ærter ganske snart. Kartoflerne vokser også rigtig godt. Desværre deler de bed med resterne af sidste års jordskokker. Det betyder at jeg luer jordskokkeskud i stor stil. Heldigvis kan det kombineres med hypning, så det går nok. Hindbærrene er også ved at komme godt op. Jeg må snart lave nogle stativer til dem.

Løg, morgenfruer og spinat vokser fint. faktisk er jeg blevet helt i tvivl om hvornår og hvordan jeg skal høste spinaten. Enkelte planter har allerede sat blomster, og det er vist ikke helt meningen. Jeg må lige se i en af mine havebøger. I dem har jeg iøvrigt læst at det kan være svært at dyrke dild, men min dild står lige så fint, og jeg glæder mig til at nye kartofler med dild og måske ærter til.

De spæde vækster i krukken er de høstanemoner, som Jonna fra Vores Kolonihaver har sendt til mig med posten fra Ålborg. Det ser ud til at mange af dem gror, og jeg glæder mig til at de vokser til, så jeg kan sætte dem ud. Endnu ved jeg ikke helt hvor, men det finder jeg nok snart ud af.

Det er ikke alt, som vokser lige godt, og jeg har ikke det store held med bønnerne og gulerødderne. Måske skal de have lidt mere varme og tid. Jeg har ikke givet op endnu.

Da blæst blev til regn og rusk, og solsejlet var reddet ind i skuret, pakkede jeg Esther i bilen og trillede hjem. Nu må det altså godt snart blive sommer!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...